Gedurende drie maanden filmde ik het doen en laten van Lieven Debrabandere.  Uit een bijna driehoekig blok Carraramarmer groeide een nieuw beeldhouwwerk. Lieven gaf toelichting bij zijn worstelingen, zijn vrees en zijn verwachtingen.  Hij maakte het beeld, maar liet mij ook toe in zijn leefwereld.  Uiterst bruikbaar voor mijn gefilmd ‘verhaal’ waren de tien Sonnetten die de dichter Hedwig Speliers voor de beeldhouwer schreef.  

Lieven heeft zijn beeld 'De Kus' genoemd.  Hedwig heeft zijn sonnetten gereciteerd. De  cellosuite 'Structuren'  en het pianostuk de 'Sicilienne pour Nadine' van Piet Swerts ondersteunen op een buitengewone manier het artistieke gebeuren.   Deze drie ingrediënten hebben geleid tot een filmisch beeld-verhaal.  De toeschouwer beleeft het op hetzelfde tempo als de creatie van het beeld.  Elke week zal er een nieuwe episode verschijnen op de verschillende videokanalen die het internet aanbiedt. 

Paul Heylen 
 

 

 

 

 

Nieuwsbrief

captcha 

Beelden in woorden

De kus

om elkaar heen, strak en wit
verstilde kracht
steeds dieper en hechter
gaan ze toch een eigen weg
verkennen dromen en passies
hoger en verder
om steeds terug te keren
naar de omhelzing
van het troostende wit
Nadine
Afscheid

nooit
was een gebaar zo moedeloos
als die dag
je hand op het witte laken

nooit
was een woord zo hulpeloos
als die dag
jouw naam op mijn lippen

nooit
was een geluid zo meedogenloos
als die dag
de aarde op je houten kist
nadine

Copyright © 2015. Beelden aan de Moerdijk.