Gedurende drie maanden filmde ik het doen en laten van Lieven Debrabandere.  Uit een bijna driehoekig blok Carraramarmer groeide een nieuw beeldhouwwerk. Lieven gaf toelichting bij zijn worstelingen, zijn vrees en zijn verwachtingen.  Hij maakte het beeld, maar liet mij ook toe in zijn leefwereld.  Uiterst bruikbaar voor mijn gefilmd ‘verhaal’ waren de tien Sonnetten die de dichter Hedwig Speliers voor de beeldhouwer schreef.  

Lieven heeft zijn beeld 'De Kus' genoemd.  Hedwig heeft zijn sonnetten gereciteerd. De  cellosuite 'Structuren'  en het pianostuk de 'Sicilienne pour Nadine' van Piet Swerts ondersteunen op een buitengewone manier het artistieke gebeuren.   Deze drie ingrediënten hebben geleid tot een filmisch beeld-verhaal.  De toeschouwer beleeft het op hetzelfde tempo als de creatie van het beeld.  Elke week zal er een nieuwe episode verschijnen op de verschillende videokanalen die het internet aanbiedt. 

Paul Heylen 
 

 

 

 

 

Nieuwsbrief

captcha 

Beelden in woorden

De zee

in een zeldzame harde winter
zag ik als kind de bevrozen zee,
de onmacht van de gevangen baren

toen wist ik voor het eerst
dat geluk en pijn
altijd  verweven zouden zijn
nadine
Afscheid

nooit
was een gebaar zo moedeloos
als die dag
je hand op het witte laken

nooit
was een woord zo hulpeloos
als die dag
jouw naam op mijn lippen

nooit
was een geluid zo meedogenloos
als die dag
de aarde op je houten kist
nadine

Copyright © 2015. Beelden aan de Moerdijk.