Gedurende drie maanden filmde ik het doen en laten van Lieven Debrabandere.  Uit een bijna driehoekig blok Carraramarmer groeide een nieuw beeldhouwwerk. Lieven gaf toelichting bij zijn worstelingen, zijn vrees en zijn verwachtingen.  Hij maakte het beeld, maar liet mij ook toe in zijn leefwereld.  Uiterst bruikbaar voor mijn gefilmd ‘verhaal’ waren de tien Sonnetten die de dichter Hedwig Speliers voor de beeldhouwer schreef.  

Lieven heeft zijn beeld 'De Kus' genoemd.  Hedwig heeft zijn sonnetten gereciteerd. De  cellosuite 'Structuren'  en het pianostuk de 'Sicilienne pour Nadine' van Piet Swerts ondersteunen op een buitengewone manier het artistieke gebeuren.   Deze drie ingrediënten hebben geleid tot een filmisch beeld-verhaal.  De toeschouwer beleeft het op hetzelfde tempo als de creatie van het beeld.  Elke week zal er een nieuwe episode verschijnen op de verschillende videokanalen die het internet aanbiedt. 

Paul Heylen 
 

 

 

 

 

Nieuwsbrief

Beelden in woorden

Ondergaan

verstilde kracht
alleen maar afwachten
tot de pijn weer overgaat
cocon van verdriet
toch dierbaar
als een verloren minnaar
misschien kan ik je ooit
of toch nooit
laten gaan
nadine
Afscheid

nooit
was een gebaar zo moedeloos
als die dag
je hand op het witte laken

nooit
was een woord zo hulpeloos
als die dag
jouw naam op mijn lippen

nooit
was een geluid zo meedogenloos
als die dag
de aarde op je houten kist
nadine

Copyright © 2015. Beelden aan de Moerdijk.